Direktlänk till inlägg 2 november 2014

Efter våldtäkt/övergrepp - går det att ha sex igen?

Av attviljamabra - 2 november 2014 23:02

Det här inlägget kan låta lite dumt, och jag är helt medveten om det, men jag lägger upp det ändå ifall det skulle kunna hjälpa någon.

Jag befinner mig ju i den fasen att de initiala reaktionerna efter övergrepp/våldtäkter är borta. Nu är det "gå vidare"-fasen som gäller, och den är rätt skrämmande också faktiskt, även fast att man lätt kan tro att det svåra då borde vara över.

  • Man har ingen aning om hur man reagerar på närhet länge
  • Man vet inte ifall olika sorters närhet väcker olika slags minnen och ger flashbacks
  • Kan man ha sex igen utan smärta?
  • Kan man lita på någon igen?
  • Kommer man att bli "sig själv" igen?


Så ni som känner igen er, eller bara är nyfikna, ska nu iaf få höra lite om hur det gått för mig efter dem övergrepp jag varit med om. Måste absolut halvt varna lite för privata detaljer osv. men jag hoppas det här kan hjälpa nån som är i en liknande situation som jag var i. Det är inte så ovanligt som man tror. Nu hoppar vi tillbaks några år i tiden:

Efter flertalet övergrepp i en relation plus ett av okänd man, så hade min kropp helt ställt in sig på att sex=smärta. Så fort något nuddade i närheten så kändes en knivskarp smärta. Det fanns liksom inget annat som muskelminnet och psyket kunde ha lärt sig eftersom att jag inte hade några andra upplevelser. När jag tog mig ur det förhållandet, så var jag alltså undermedvetet så inställd på smärta när något kom nära underlivet, att jag inte ens kunde sätta in en tampong. Känslan av en tampong var ungefär att jämföra med någon slags kniv som vreds om - oavsett om det var den minsta storleken p tampongen. 

Jag tog mod till mig för att gå till en gynekolog och frågade om hjälp för detta. Hon sa att det tyvärr inte fanns någon sådan hjälp i mitt län längre. 
Jag sa att jag gärna kunde åka till ett annat län, bara jag fick chans till nån form av hjälp, men fick svaret att det var fullt i köerna dit. 

Efter det gav jag upp. En bra tid. Gav upp tanken på att kunna ha sex smärtfritt och försökte rikta in mig på annat i livet.
Smärtan gjorde sig dock påmind varje månad vid mens och jag skulle använda tamponger, när jag tvättade mig i duschen och vid varje toabesök då jag torkade mig etc. Tillslut utvecklades det ett slags hat mot den delen av min kropp. Den kändes inte som en del av mig alls eftersom att den var så ologisk och gav så mycket smärta.

Tillslut fick jag nog och bestämde mig för att försöka behandla mig själv. Jag hade lärt mig i terapin mot depression att ifall man fejk-ler så reagerar kroppen ändå som att man ler på riktigt. Glädjeämnen frigörs och man lurar hjärnan till att tro att något är bra. Jag tänkte att jag kanske kunde använda det även när det kom till smärtan - eftersom att en sån slags smärta som jag hade oftast grundar sig i psyket. Jag började le varje gång jag gjorde något i närheten av underlivet, som att ta på mig trosorna och duscha mig där. Tillslut började jag även att le medan jag provade att föra in en tampong. Förhoppningen var att kroppen tillslut skulle sluta koppla det området till smärta och istället tro att det var något bra - något kopplat till gläde pga leendet.
Det låter ju säkert lite kul och såg säkert smått galet ut, men ja, jag var ju ensam när det skedde ;)

Jag höll på med detta väldigt länge. Månader och tillslut ett par år. Man måste vara så otroligt försiktig så att man inte skadar sig själv mer! Till en början märktes ingen skillnad och jag minns att jag grät av frustration några gånger för att jag kände mig så dum som ens höll på som jag gjorde när det inte fungerade. Men en dag så kunde jag i duschen - med mitt egna finger - tvätta mig där nere utan att det "skar" till! Då började jag vid andra duschningar göra lätta beröringar/tryckningar med fingret runtikring området mellan benen. Fortsatte även med tampongerna varje månad osv och började märka en liten skillnad där med. Leendet började kännas mer äkta under de här stunderna nu! Så fort nånting var i närheten av området som smärtade, så log jag järnet !! 

Tänkte tillslut att, okej, nu har jag nästan fått bort smärtan om man rör försiktigt med fingret. Men inuti? Jag har själv ganska långa naglar och tyckte utöver det också att det var lite obehagligt att själv börja känna efter där inne, så jag köpte en liten vibrerande form av klitorisstimulator. Den såg typ ut som en miniatyrdildo och var i ungefär samma storlek som ett finger. Jag sökte den minsta som fanns, eftersom att tanken var att tillslut våga sig in lite grann med den. En alltför stor "dildo" hade skrämt mig redan innan jag hunnit känna efter, så jag var nöjd med den lilla, smala, vibrerande sak jag fått tag i.

Efter ca ett år av till och från-tränande med den och leenden, så började smärtan försvinna även i slidan. Helt fantastiskt! Jag var så glad! Minns att jag tänkte att "jag kommer kunna skaffa ett barn UTAN att det behöver kännas som ett övergrepp under själva skapandet" :D "Jag kommer kunna ha en mysig bröllopsnatt som andra" "Jag kommer att kunna träffa någon jag älskar och få komma nära utan att gråta av smärta". Det bara flödade glädje i tankarna.

Helt ärligt så vet jag inte om det var metoden i sig som fungerade, eller om det bara var så att kroppen och psyket behövde några år på sig att få läka på riktigt, men någonting hände iaf!

Ifall det inte finns någon hjälp att få, så kan man alltid försöka prova sig fram väldigt försiktigt på egen hand. För mig kändes det just då som att det inte kunde bli värre. När det var som värst så grät jag ju vid toabesök. MEN jag tror att man ska kunna få hjälp för sånt här? Jag har hört såhär i efterhand att det finns både operationer och terapier att prova. Så nog kan jag känna att min dåvarande gynekolog kunde ha försökt på något sätt. Kanske hade det sparat mig några år? 

Det jag vill avsluta med är att jag idag kanske är aningen mer känslig för smärta och alltför hårda tag i den regionen, men att jag kan fungera och göra det som man ska kunna få göra tillsammans med den som man älskar
.

 

 

 
 
M

M

3 november 2014 12:03

Hej!

Först vill jag säga hur stark du är som vågar och vill dela med dig av det du varit med om.

Jag har själv varit med om 2 övergrepp det första av någon som var väldigt sjuk och jag har förlåtit honom för att själv kunna gå vidare.

Eftersom jag var oskuld vid tillfället drabbades jag av en uvi som sedan utvecklades till Urinrörskatarr och sedan Vestibulit.

Jag har oxå blivit dåligt behandlad av alla läkare och blivit tagen som ett psykfall. Därför har jag kommit på olika knep för att må bra i vardagen.

1. Sluta använda trosor (min Vestibulit blir outhärdlig om jag har trosor) istället har jag leggings alltid och jag har gett upp tanken att bära jeans. ..

2. Vaselin! Hjälper mot svedan i underligt enormt mycket eftersom jag är en torris därnere.

3.Hälsosam mat gärna fisk, kyckling all mat som är inflammationsdämpande.

4.Njurvärmare som jag lägger kring magen (ull å en magnet) som jag köpt på en bussen av cloudberry. Tro mig jag trodde inte på att det kunde hjälpa men i samband med vila och lägga den på smärtområdet (underlivet) funkar det toppen. Ett måste i vardagen och glöm inte värmedyna!

Har många fler tips på min blogg :)

Sen kan sex och då absolut bara klitorissex hjälpa! Inte vaginalt sex förrän du känner att det inte gör mer skada än nytta. Att bli upphetsad och på det sättet smörjer och läker underlivet och Urinröret.

Jag träffade min första ordentliga kille för snart ett år sen och lyckan var total! Inte kunde jag ana att han trots jag berättat vad jag varit ute för oxå skulle göra samma sak...jag gillar inte hårdhänt sex och det för minnen tillbaka och ändå fortsatte han med strypsex och tryckte ner mitt huvud i kudden så jag tappade andan och höll kvar mig tills han kom. Orörlig och gråtande märkte han inget så nån dag senare skickade jag ett sms och veckan efter dumpade han mig. 4-5 går har han sedan tagit kontakt och velat ha mig tillbaka. Vilket jag nekat.

Kram på dig och kämpa vidare, det kan bara bli bättre! Fråga gärna om du undrar något, hoppas du kan hitta något tips från min blogg som kan lindra.

http://overleva-uretrit.bloggplatsen.se

attviljamabra

3 november 2014 19:27

Tack, det var snällt av dig! Någon måste ju våga nämna sånt här! Underbart att du lyfter fram ämnet i din blogg också :)

Usch, vad tråkigt att höra... Känns riktigt uselt att du också haft ett sånt förhållande. Ibland undrar man hur människor kan leva med sig själva efter att ha gjort något sånt. Hoppas att du känner att du börjar komma vidare ifrån det övergreppet också. Även fast jag vet att det är en annorlunda sorg när det är någon man litar på som skadat än, till skillnad från när det är en främling.

Bra att du också har hittat tips som fungerar för dig!! Blir så jätteglad av att läsa det:) Samtidigt som jag blir så sjukt ledsen över att du inte fått ordentlig hjälp du heller.

Jag ska absolut börja kika in på din blogg och heja på dig!

Jag vet förresten att det finns bedövningssalvor för just vestibulit och att man kan köpa trosor som är nån eller ett par storlekar för stora, om man nån gång skulle behöva använda trosor!

Ifall du fortfarande verkligen lider av din smärta så tycker jag att du borde få riktig hjälp, kanske KBT? Eller om möjligt en operation? Eller den här behandlingen som ju låter rätt "enkel" http://www.vestibulit.se/behandling/slemhinnebehandling-hos-lakare

Många kramar! :)

 
M

M

3 november 2014 21:39

Hej igen :)

Kollade på din länk och jag har faktiskt innan varit inne på hans hemsida då en annan uretritare blivit behandlad av honom. DDock var hon inte helt nöjd med hans bemötande.

Men det verkar vara en bra behandling som andra läkare gott kunde erbjuda och åtminstone sätta sig in i att en patient kan behöva den hjälpen!

Jag kan säga ärligt att innan mitt ex blev såå galen och gjorde mig ont, så hade vi det toppen i sängen (vad jag tyckte) det blev ännu bättre för mig när jag kom på att glidmedel kan hjälpa. Då gjorde det betydligt mindre ont och jag kunde njuta...

Nu när jag varit singel i ett halvår och inte har sex med någon, tror jag att mitt underliv fått läka ordentligt, jag har utskrivet flera krämer att sätta på smärtpunkterna.

Dock är jag rädd att använda för mycket som kan skada och minska känsligheten för orgasmer. (Läste nån stans om det)

Tack för tipsen :)


Kramar

http://overleva-uretrit.bloggplatsen.se

attviljamabra

1 januari 2015 21:58

Vad tråkigt att hon inte var nöjd med hur han bemötte henne! Det är ju riktigt tråkigt! När man redan är i en så utsatt situation så är det skönt om bemötandet iaf kan vara positivt för en!

Vad bra att du hittat krämer som fungerar för dig! Hoppas det fortfarande går bra för dig!!

Kramar :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av attviljamabra - 10 januari 2015 23:41

Jag tror att jag just har förlorat den finaste människan jag nånsin mött. ...

Av attviljamabra - 1 januari 2015 21:26

Ja, nu är det nytt år och för mig känns det denna gång som en liten slags nyfödelse. Mycket har hänt och samtidigt ingenting. Gissar att det finns några fler där ute som känner likadant ;)Jag har ju träffat en person, som verkligen fått mig att börja...

Av attviljamabra - 6 december 2014 22:55

Bloggen kommer att börja uppdateras mer ofta igen. Blir så glad när jag ser att ni fortfarande är många som tittar in. Det får mig att vilja skriva mer igen:) Kommer också att svara på kommentarer som jag missat. Kram och tack? ...

Av attviljamabra - 18 oktober 2014 21:39

Det var länge sedan jag var inne här. Känns nästan konstigt att skriva.Det har hänt mycket och jag har väl "förlorat" stunder då jag inte har något att göra och därför tidigare hunnit skriva. Det är positiva saker som dykt upp och jag är glad att det...

Av attviljamabra - 11 september 2014 22:30

Ja, så känns det nu. Det är rätt så illa när det är censurerade fula ord med :pAvskyr dippar, men det är ingen vanlig dipp. Det är nån slags Tvivla på mig själv-ångest. Är så mycket nytt som händer nu. Med allt nytt som man tar sig an så kommer också...

Presentation


Lever med bland annat svår depression som leder till självmordsbenägenhet. Bloggen är min ventil, ett ställe där jag kan få visa hur jag egentligen mår och vem jag är.
Diagnoser: PTSD, depression, GAD, BDD, social fobi.

Mail: attviljamabra@gmail.com

Kategorier

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards