Direktlänk till inlägg 10 augusti 2014

Att kämpa emot

Av attviljamabra - 10 augusti 2014 00:44

Nu har jag mycket tunga tankar igen. Eller tankar kan man nog inte kalla det, det är mer ett vidrigt grepp av ångest som liksom kramar åt hela kroppen så att det blir svårt att andas. Och det släpper tamigsjutton inte! 

Vill göra som en gammal vän, som då och då gick ut på balkongen och bara skrek rakt upp mot himlen "VAD VILL DU MIIIIIIIIIIG?!" Haha, det var ingen långvarig vänskap men jag önskar man kunde uttrycka känslor så som hon kunde... Själv är man ju bara ett skal med ett dolt kaos på insidan. Ingen ordning och reda riktigt!  

Just nu har jag ju i alla fall kommit så långt att jag inte alltid längtar efter att avsluta livet. 
Sanningen är ändå att jag har väldigt svårt att se att det är värt att fortsätta. 
Och sådana här dagar går det inte att övervinna dem känslorna. För mycket minnen som är rotade nånstans inne i ryggmärgen och vaknar till liv kvällar som den här.

Får ta och göra några goda gärningar imorgon så att jag får tillbaks glöden!


 
 
Lainen

Lainen

10 augusti 2014 18:23

Det är stor skillnad på att vilja dö och inte vilja leva enligt mig. :) När man "bara" inte vill leva så kan man ju som ändå bara göra inget. Bara göra det som fördriver tiden bäst istället för att må skitdåligt och tänka romantiserande tankar kring döden. :)

http://lainen.bloggplatsen.se

attviljamabra

10 augusti 2014 19:12

Sant! Är du någon av dessa? ;)

För mig är det antingen dö eller leva. Klarar inte av mig själv ifall jag inte gör något bra utav mitt liv. Tror det kan vara därför jag gillar volontärarbete. Kännas som att det ger mig rätt att leva och mening att fortsätta ifall jag gör något bra för omgivningen.

 
Lainen

Lainen

11 augusti 2014 02:06

Förut var det konstant vilja dö nästan. Nu är det oftast vilja leva med inte vilja finnas/leva ibland. Så rätt toppen. :)

Vill också göra volontärarbete! Hjälpa folk som verkligen behöver. Och ha lite flex att göra det när jag kan och orkar. Inget vanligt yrke!
Sedan får folk tycka de är en parasit som inte betalar skatt eller vad fan som helst. Men jag skulle isf göra riktig nytta.

Vad gör du för volontärarbete?

http://lainen.bloggplatsen.se

attviljamabra

11 augusti 2014 16:22

Skönt att det gått åt rätt håll :)

Det finns en sida som heter http://www.volontarbyran.org/ som du kan gå in kika lite på om du känner att du vill göra något nära där du bor.

Just nu gör jag inte så mycket... Är dock igång med att börja hjälpa till på ett soppkök för de hemlös här i stan.
Annars har jag hjälpt hundar som skulle avlivas- tränar upp dem och omplacerar, självmordsbenägna(eftersom det är något jag har erfarenhet av), Och så har jag varit på 3 barnhem utomlands. Har även varit kontaktperson, men där får man ju en liten slant så det är inte volontärt. Däremot gör man en sjukt stor skillnad!

Sånt är nästan det enda jag brinner för här i livet. Tänker att om jag nu har väldigt svårt att känna att jag hör hemma här, och har svårt att känna samhörighet och svårt för vissa relationer osv. Helt enkelt inte har någon riktig anledning att leva, så kan jag iaf göra något bra för dem som faktiskt inte vill något hellre än att leva. Då har jag också något som håller kvar mig i livet så jag slipper såra familj osv genom att avsluta livet.

Vad skulle du vilja göra för volontärarbete? :)

 
Lainen

Lainen

11 augusti 2014 18:37

Tack för sidan! Nu skall det kikas! :)

Åh så klassiskt! Soppkök för hemlösa. :)
Jäklar du är grym! :) Kul att du farit utomlands och allt. Du har ju mycket att vara stolt över och säkert fina minnen därifrån. :)
Kontaktperson har jag haft. och ja, det är någon som verkligen är bra. Ska nog skaffa en igen tror jag.

Så bra tänk! Har haft liknande när jag var deppig. Nu vill jag leva lite för mig själv också.
Men känner du verkligen du inte vill leva fortf? Du verkar ju ändå en del glad ibland?

Hjälpa människor, djur och natur helst. Utsatta. Mer specifikt än så vet jag inte.

http://lainen.bloggplatsen.se

attviljamabra

11 augusti 2014 21:52

Hoppas du hittar något! Annars kan man säkert söka på andra ställen också :)

Det är sant, jag har underbara minnen därifrån... Har stängt undan allt dock eftersom att det var så mkt som var vidrigt. Instängda och glömda barn, bebisar som låg och dog framför en och ingen gjorde ett skit. Barn som blev slagna av personal osv. Fixar inte att tänka på det. Har timtals med film och hundratals bilder därifrån som jag inte fixat att titta på. Dokumenterade mycket som man inte fick, så borde ta tag i det snart.

Skulle också kunna tänka mig att ha en kontaktperson men det känns så fel när man har varit det åt ett par stycken, att själv sen söka en.

Jag är glad i kontakt med andra människor! Mår bättre nu än jag gjort på länge, men ibland slår det mig bara att vad sjutton håller jag på med? Tror jag på allvar att jag kommer lyckas få ett bra liv? Osv. Och eftersom att jag egentligen har svårt att tro det, bland annat pga att jag inte kan lita på människor, så känns det rätt meningslöst alltihop. Hur ska jag kunna bli lycklig liksom?
Kanske lyckas med en karriär och bygga upp fina relationer på ytan. Men inombords är man ändå helt trasig.

Äh, ber om ursäkt för klagomålen. Brukar inte hålla på så. Tar bara så lång tid att lyckas programmera om sig själv rätt när det gick fel under uppväxt och ungdomstid. Det handlar ju om år, inte månader.. nneeej, nu börjar jag klaga igen! Vad håller jag på med? Haha, huvudsaken är att jag kämpar på och försöker förbättra situationen :) Alla har ju sina strider liksom, det är inget unikt!

Hoppas du har en bra kväll =)

 
Lainen

Lainen

12 augusti 2014 21:39

Fanns inte mkt där jag bor. :p

Aha okej... :/ Men om du filmat allt...? Dokument Inifrån eller vad det nu heter? :)
Men varför funderar du på att gå tillbaka dit om det var så hemskt där? Förstår att det kanske just ät därför. Men tänk på dig själv och ditt välmående på denna punkt?

Varit det. Inte att du är. Stor skillnad. Det ena utesluter inte det andra heller. :)

Jag känner igen det där tänkte. Jag tror jag lurar in mig själv in i en värld full av rosa tuggummikulor ibland. Men är det nu så att man får skapa den själv och leva i den där fantasivärlden så be it!
Man behöver inte lita på de flesta. Men bara man kan lita på några få så. Jag litar bara på några stycken, det inkluderar inte mig själv. ^^
Du är ju det i perioder. Du får sätta upp din egna lycka. Det behöver inte vara universitetsstudier och allt det där!
Kanske är just strävan efter att det ska se snyggt ut utåt som är en del av problemet? Skit i det och fokusera på vad som känns bra på insidan. Det är det du upplever så.

Ny regel? För var 3e klagomål vill jag höra en komplimang också!
Fan! Kom just på att jag inte städat som jag skulle. Päronen var här och så. Men jag har dammsugit under datorbordet samt en remsa fram till sängen. Och diskat några bestick. Ska spela lite med en kompis snart också. Så gullig du är Lainen! ^^ (Rätt gjort!?)
Du följer den gamla koden är vad du gör! Nej det som är undergång för den ene är vardag för den andre.

Detsamma!

http://lainen.bloggplatsen.se

attviljamabra

13 augusti 2014 23:23

Vad synd! Men man kan ringa runt till organisationer och säga att man gärna ställer upp volontärt, fall du skulle komma på någon som du gillar och vill göra något för :) du kan ju vara chattstöd på nätet också, eller på telefon, för massor av olika saker.

Jo, men jag skulle vilja se hur all film blev. Vissa delar av den klipptes ihop och såldes i mindre skala ett tag. Men det var inte de vidrigaste delarna, utan det var till en adoptions-hjälp-organisation typ. Vet inte exakt vad de skulle ha den till.

Precis. Fast jag vet inte om jag fixar att lita på någon. Det får visa sig i framtiden!
Skönt att du har några du litar på :) Haha, är du så galen? Fast nej, jag litar nog inte heller på mig själv helt än, men mer än nån annan jag har i livet iaf!

Kanske är det så. Får fundera lite till på det. Men samtidigt så har jag valt ett yrke som anses ligga lägre än mina syskons osv. Så jag bryr mig inte så mycket ändå, utan vill ju göra det för att jag kan göra nåt bra då. kanske är jag mest rädd för att misslyckas. Var ju rätt länge sen vi gamlingar pluggade ;)

Helst av allt hade jag gjort som läkarna sagt och accepterat sjukskrivning liiiite till.

Bra regel! Haha, ajdå, fick du veta hut? ;)Bra att du fått lite fixat, älskar känslan man får efteråt :) själv gillar jag att hålla fint hemma faktiskt, men har det inte inlärt sen barndomen som de flesta har, så får ta mig i kragen ibland för att det ska bli av.

Kul att spela! Vann du? :D

Helt rätt! Fast man måste inte ta i så, bara lägga till, bra jobbat, gos-lainen. Eller något sånt litet ord. Och så en liten blink ;) till dig själv för att du är så fjantig. Så måste man le lite. Tadaaa :)

Dagens tre bra: Har shoppat och haft skoj med ett syskon. Varit på restaurang och fått folk o skratta. Varit trevlig mot folk jag inte känner! Tre saker som får duga för idag :)

Tre bra från dig nu!

 
Lainen

Lainen

14 augusti 2014 00:51

Åhh... Kom _just_ på vart jag kan och borde vända mig. Jag är ju medlem i IOGT NTO... :p Där finns det nog saker att göra. Och jag har ju erfarenheter. :)
Men att vara stöd och så. Jag känner jag är för dålig för sånt. Att någon ska prata med mig ang sitt mående och så. Är jag den rätte att ge tips? "Nej skär längst med." "Se till att ha tillräckligt med höjd. Annars går inte nacken av.".

Antagligen visa hur barn kan ha det och visa vad man kan motverka genom att adoptera? :)

Ja det kommer. Och börja med att bara släppa in vissa få, väl utvalda personer. :)
Alltså ja. Jag är så impulsiv och tappar lätt kontrollen också. Men främst så är jag missbrukare. ;)
Bra att du kommer främst iaf! All tillit. Även den till sig själv blir bättre i samband med att livet blir bättre.

Så länge det är för att göra någonting bra i grund och botten så är det lugnt. Att göra rätt sak av fel anledning är nog nästan lika fel som att göra fel sak av rätt anledning (kan man göra så?).

Varför gör du inte så då?

Nej det var coolers! :) Det är skönt att ha det rent men jag orkar det sällan. :p Finns alltid någon mer intressant att göra. :)
Det går att träna upp allt. Det tar ju ett tag. Att lära sig någonting som man gör tar ju år i barndomen och lika i vuxenlivet. Men det blir lättare.

Vi skulle spela med varandra men det blev inte av. Han skulle nuppa med sitt ex han inte ens är kompis med... Idag mådde han för dåligt. Funderar på att leta fram en ny partner.

Okej då vet jag. Man får lära sig av den bäste! ^^ Ska försöka komma ihåg att göra det bara för att jag nog kommer skratta så högt inombords varje gång jag städar så det blir kul.
Btw, bästa städtipset. Musik och dansa när man städar. Skurningen framförallt blir toppen!

Bra jobbat! :) Hmm...
1) Har tagit emot mera hjälp av mobila stödteamet än jag ville då jag visste att jag behövde det.
2) Ärligt, har inget annat. Spelat hemma bara. Inte ens ätit mat. Bara massa godsaker... :p

http://lainen.bloggplatsen.se

attviljamabra

15 augusti 2014 00:03

Jaaa! Vad bra idé! :) Kanske kan du själv hitta lösningar och hopp och styrka när du matar andra med såna ord?
Ifall du nu inte använder självmordstipsen ;)

Kan se det framför mig, alla Lainens lärjungar går bort en efter en. Ibörjan skyller man på sjukdomen och otur men tillslut ombeds du att själv i tysthet avsluta det volontära arbetet.. :S

Ja, det tror jag att man kan. Man tror att man ska göra något bra, men det blir fel. Kanske är det inte fel då, trots allt, eftersom att man menade väl? Tanken som räknas kanske?
Men iof, gör man rätt sak av fel anledning så blir ju resultatet ändå bra?
Frågan är väl om man är konsekvens-etiker eller inte. Usch, länge sen jag läste filosofi!

"Finns alltid någon mer intressant att göra. :)" Freudiansk felskrivning? ;)

Ja, leta fram en liiite mer stabil partner så att det blir av :)

Ja, man lär sig älska sig själv iaf ;)

Jag veeet, musik+städ är som en fest! Det var därför jag gjorde en happy-list! För att dansa järnet när jag städar :)

Joo, klart du har något annat! Du har bara inte lärt dig att se det!

Jag kör tre nu också, ska börja med det här.
En vän ringde, jag svarade(!), och lät henne komma förbi :P (det är 1 & 2)
3. Åkte till familjen och umgicks lite, lärde lillsyskonet om politik och fixade en dator.

Din tur igen, min herre. Kom ihåg att se de små sakerna!

Just det, jag var typ osminkad ute, vilket jag aldrig är. Det gav sig så väl att jag fick en komplimang för utseendet, vilket gjorde att jag insåg att jag kanske kan slappna av lite oftare :)

Rätt bra dag idag faktiskt. Hoppas du också haft det! Gos-Lainen :P

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av attviljamabra - 10 januari 2015 23:41

Jag tror att jag just har förlorat den finaste människan jag nånsin mött. ...

Av attviljamabra - 1 januari 2015 21:26

Ja, nu är det nytt år och för mig känns det denna gång som en liten slags nyfödelse. Mycket har hänt och samtidigt ingenting. Gissar att det finns några fler där ute som känner likadant ;)Jag har ju träffat en person, som verkligen fått mig att börja...

Av attviljamabra - 6 december 2014 22:55

Bloggen kommer att börja uppdateras mer ofta igen. Blir så glad när jag ser att ni fortfarande är många som tittar in. Det får mig att vilja skriva mer igen:) Kommer också att svara på kommentarer som jag missat. Kram och tack? ...

Av attviljamabra - 2 november 2014 23:02

Det här inlägget kan låta lite dumt, och jag är helt medveten om det, men jag lägger upp det ändå ifall det skulle kunna hjälpa någon.Jag befinner mig ju i den fasen att de initiala reaktionerna efter övergrepp/våldtäkter är borta. Nu är det "gå vida...

Av attviljamabra - 18 oktober 2014 21:39

Det var länge sedan jag var inne här. Känns nästan konstigt att skriva.Det har hänt mycket och jag har väl "förlorat" stunder då jag inte har något att göra och därför tidigare hunnit skriva. Det är positiva saker som dykt upp och jag är glad att det...

Presentation


Lever med bland annat svår depression som leder till självmordsbenägenhet. Bloggen är min ventil, ett ställe där jag kan få visa hur jag egentligen mår och vem jag är.
Diagnoser: PTSD, depression, GAD, BDD, social fobi.

Mail: attviljamabra@gmail.com

Kategorier

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5
6
7
8
9 10
11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards