Direktlänk till inlägg 17 augusti 2014

Dåliga råd

Av attviljamabra - 17 augusti 2014 16:52


Tänker på en psykolog jag hade innan jag bytte mottagning. Jag var i en av de mest suicidala svackor jag haft och hon tog det inte på allvar kändes det som. Antar att det var för att de är vana vid självmordsbenägna patienter som kanske överdriver, men man kan ändå tycka att det borde tas på allvar för säkerhetsskull. Eller verkade jag som en lögnare?

I alla fall, hennes råd till mig för att orka leva en dag till var att koka en kopp te att njuta av när jag kom hem.

Jag ville bara tacka henne för att hon räddat mig. Hur kunde jag missat detta med te? Att njuta av en kopp te – det kan inte misslyckas. Lösningen var funnen och jag var fri ångesten fr.o.m den koppen te. Problemen som fanns löste sig i det kokande vattnet.

Nej, jag ber om ursäkt. Är inte den ironiska typen i skrift. Helt ärligt så minns jag att jag försökte förklara för henne att jag inte riktigt var på en plats då en mysig stund med koppen skulle kunna göra något bättre.

Hon stod fast vid sitt råd.

Jag tappade förtroendet för henne helt och räknade dagarna tills jag skulle få byta mottagning.

Hittills har jag hört många historier om människor som blivit behandlade med samma nonchalans och man undrar ifall det beror på arbetströtta psykologer? Eller tänker de på vad som får dem själva glada en regnig dag? För det går ju inte ihop. Inte blir en akut suicidal patient mindre självmordsbenägen av en kopp te?

Det är alla historier om liknande möten som bland annat får mig att vilja arbeta inom psykiatrin. Snart börjar jag min utbildning, om jag nu klarar av att komma ut i studentlivet igen. Har blivit rekommenderad att vänta, men känner samtidigt att jag behöver göra något som jag kan vara stolt över.

 
 
Annie

Annie

17 augusti 2014 20:09

Det där låter verkligen INTE klokt. Inte blir det bättre av att dricka en kopp te heller! :-(
Lite skrämmande att hon är psykolog och ska hjälpa människor med depressioner och personer som är självmordsbenägna!..
Bra att du bytte! :-)

Förresten vad ska du gå för utbildning? :-)
Jätte kul för dig :-)tror du att det kommer gå bra, ska du plugga på deltid eller annat?
Jag börjar min kurs den 25:e, både spännande, nytt och lite nervöst ;-)

Kram!

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

attviljamabra

18 augusti 2014 00:09

Tack för att du skriver så! Det är så skönt att få känna att men inte överdriver. Under min tid i vården har jag oftast tvivlat på mig själv just för att jag alltid tänkt att det är såhär det är för alla, vem är jag att reagera.

Det var först när jag blev inlagd och fick se andra bli behandlade fel som jag verkligen började säga ifrån.

Jag ska läsa till sjuksköterska. Kommer att börja på deltid, men sen vill jag trappa upp :)

Vad kul att du också ska studera! Vad blir det för något? :)

Kramar!

 
Annie

Annie

18 augusti 2014 12:28

Jag ska läsa en kurs på högskolan, IT-kurs :-)På deltid också.
Vill helst ( som jag känner nu) bli hälsopedagog eller personlig tränare. Kom tyvärr inte in på programmet nu i höst, men ska försöka söka till våren igen ;-)

Var så otroligt många som sökte denna höst och ( tyvärr) är hälsopedagog en av dem populäraste programmen här :-)

Känner mig sämre idag, så trist .. Så blir att försöka vila mer och ta det lugnare :-)

Kramar!

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

attviljamabra

18 augusti 2014 23:34

Av dem vibbarna man får ifrån dig här så låter det som toppenjobb! Känns som fullträffar! :)

Vad synd, men det är oftast lite svårare att komma in till just ht än vt så hoppas det går nu i vår! :)

Vad tråkigt! Får hoppas att det inte blir något långdraget.

Massor med krya på dig-kramar kommer flygandes! ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av attviljamabra - 10 januari 2015 23:41

Jag tror att jag just har förlorat den finaste människan jag nånsin mött. ...

Av attviljamabra - 1 januari 2015 21:26

Ja, nu är det nytt år och för mig känns det denna gång som en liten slags nyfödelse. Mycket har hänt och samtidigt ingenting. Gissar att det finns några fler där ute som känner likadant ;)Jag har ju träffat en person, som verkligen fått mig att börja...

Av attviljamabra - 6 december 2014 22:55

Bloggen kommer att börja uppdateras mer ofta igen. Blir så glad när jag ser att ni fortfarande är många som tittar in. Det får mig att vilja skriva mer igen:) Kommer också att svara på kommentarer som jag missat. Kram och tack? ...

Av attviljamabra - 2 november 2014 23:02

Det här inlägget kan låta lite dumt, och jag är helt medveten om det, men jag lägger upp det ändå ifall det skulle kunna hjälpa någon.Jag befinner mig ju i den fasen att de initiala reaktionerna efter övergrepp/våldtäkter är borta. Nu är det "gå vida...

Av attviljamabra - 18 oktober 2014 21:39

Det var länge sedan jag var inne här. Känns nästan konstigt att skriva.Det har hänt mycket och jag har väl "förlorat" stunder då jag inte har något att göra och därför tidigare hunnit skriva. Det är positiva saker som dykt upp och jag är glad att det...

Presentation


Lever med bland annat svår depression som leder till självmordsbenägenhet. Bloggen är min ventil, ett ställe där jag kan få visa hur jag egentligen mår och vem jag är.
Diagnoser: PTSD, depression, GAD, BDD, social fobi.

Mail: attviljamabra@gmail.com

Kategorier

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5
6
7
8
9 10
11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards